O TAMBORILEIRO DE CERPONZÓNS.

Vou facer unha referencia de un veciño que tivemos na parroquia de Cerponzons , hai moitos anos , a súa perfección na arte da música , especialmente no manexo do tamboril fixo que integrase o primeiro coro de Galicia dirixido por Don Perfecto Feijoo, de nome AIRES DA TERRA

Durante meses fun recollendo  información e fotografías que fun encontrando en varios medios, donde ademáis encontrei o nome do noso tamborileiro.

AIRES D’A TERRA
O señor Perfecto Feijóo Poncet(1858 / 1935), foi un apaixonado da cultura tradicional galega.
O feito de ser un apaixonado da cultura galega, en particular da súa música, lévalle a crear, en 1883, o que será o primeiro coro de Galicia: Aires d’a Terra , con voces e instrumentos tradicionais como a gaita, o tamboril,  o pandeiro, as cornas, triángulos, pandeiretas, zanfonas ….

Foto do Grupo Aires da Terra, museo de Pontevedra

O máis rechamante, a excepción do tamborilero, era que todos os  membros do grupo pertencen á alta sociedade.

Lenda do grupo

Lenda do grupo

REFERENCIAS SOBRE O GRUPO :

“Aires d’a Terra”, sin embargo, nace a contracorriente de los gustos sociales y al margen del aparato cultural de la época, puesto que, para los ilustrados, la botica de Perfecto Feijóo era una cueva donde se reunían los maldicientes y los reaccionarios sin la debida formación académica (recordemos que allí se reunía gente como Emilia Pardo Bazán, Miguel de Unamuno, Valle Inclán…).

“Aires d’a Terra” no tuvo más local de ensayo que la casa de su fundador y, lo más llamativo, a excepción del tamborilero, todos sus miembros pertenecen a la alta sociedad. Gente bien situada que comparte el deseo de recoger las formas artísticas del campo y trasladarlas a la ciudad (intentando no deformarlas. A este respecto hay que recordar el tiempo en el que vivieron y que, a pesar de toda su buena voluntad, no existían los conocimientos que hay hoy en cuanto a arqueología y antropología se refiere. Por ello, Perfecto Feijóo en el disco que grabó, canta con voz de anciano, pues la canción la había recogido de un anciano y, era tal su deseo de no deformarlo, que imitaba su voz, olvidando que ese anciano, hace veinte años, no sería tan anciano y cantaría con otra voz. De igual forma, el traje de gaiteiro que hoy en día llevamos se lo debemos a él, aunque a este respecto también habría mucho que decir, puesto que ya en su tiempo el traje se había perdido y el que usaron ellos es una deformación de lo que veían cuando hacían sus trabajos de campo).
En definitiva, “Aires d’a Terra” pretende convencer, primero a la élite social y después al público en general, de que el habla, el traje y la música de las aldeas pueden ser usados como estandartes culturales y nobiliarios.

 Por ello, cuando se presentan con gran éxito en Madrid, no sólo están llevando la imagen de lo tradicional, sino que están dando una lección a la gente de Galicia que se encontraba desapegada de su propia cultura.

Actúan por vez primera en 1900. En 1901 viajan a Madrid, donde son muy bien acogidos, como dijimos anteriormente.
En 1912, el coro se encarga de dar la bienvenida al rey Alfonso XIII, quien visita Ferrol.

En 1913 viajan de nuevo a Madrid con motivo de la visita del presidente francés Poincaré, las críticas en los periódicos son excelentes.

En 1914 emprenden una gira por Argentina y allí, en lo más alto de su fama, Perfecto Feijóo decide disolver el coro, puesto que los intereses económicos amenazaban con prevalecer sobre los valores que él propugnaba.

CD
Fuente: CD Aires d’a Terra (A Tiracolo)

O PASO DE CASTELAO POR AIRES D’A TERRA E A SÚA RELACIÓN CO TAMBORILEIRO

Todo pasa por Francisco Javier Sánchez Cantón (1891-1971), historiador pontevedrés. Este eminente historiador tivo unha íntima relación con Castelao, e parece ser que a él débese a idea de incorporar a Castelao ao grupo coral e instrumental Aires dá Terra, de Perfecto Feijoo.

Compoñentes do grupo Aires da Terra
Castelao, ademais de animar os entreactos coas súas caricaturas, bailaba muiñeiras con María Pla.

Esta coincidencia de estar xuntos no grupo fai que teñan conversas entre eles, nunha destas conversas Castelao enterase de que Manuel Castro e veciño de Cerponzons….. 
Castelao tamén falaba do noso veciño….. en SEMPRE EN GALIZA…

” … as inxurias e as calumnias que Galicia leva soportado desde que uniuse a Castela e as ultraxes que caeron, a granel, sobre os galegos, mesmo nas Américas castelanizadas. Todo ten a súa orixe na nosa excesiva xenerosidade e na nosa desmedida confianza. Por iso ao mesmo tempo que nós pedimos aos españois unha estimación da nosa natural personalidade tamén pedimos aos galegos unha maior conciencia dos que representan en España e en mundo.

Pode existir algún galego que non senta ferido e que pense que a nosa excitación é innecesaria. Hai en América moitos galegos que non coñecen de España máis que a súa aldea e o porto en que se embarcaron e así non saben doutras patrias españolas. A este respecto debemos referir un sucedido:

Sempre en Galiza

Sempre en Galiza

Sempre en Galiza

Manuel Castro

Sempre en Galiza
Cando foi a Madrid o coro galego de Feijóo , levaba consigo un tamborileiro de Cerponzóns, un vello que nunca saíra de Galicia. Cando xa levaba 15 días en Madrid, o tamborileiro  atafegado pola morriña díxolle a Feijóo : ” eu quero irme a España”, pois ben aos galegos que falan de España e só levan no sentimento a imaxe da súa terra, eu quero dicirlles que a nosa terra é unha patria e que esta patria foi ultraxada  por outros españois a quen só debiamos inspirar agradecemento e admiración. E que non sexa o conto que os galegos, aparentemente renegados, tomen España como a tomaba o tamborilero de Cerponzóns…”

Ante esta declaración queda claro que Manuel Castro era natural de Cerponzons, non hai lugar a dudas.

CASTELAO e MANUEL CASTRO coinciden xuntos no grupo Aires da Terra

Aires da Terra

É como coñocería o señor Feijoo a Manuel Castro ?

Cando tiñan por costume baixar os parroquianos á capital o día de feira ?

Quizais lle falou algún veciño do tamborileiro de Cerponzons ao ir á Botica a por ingredientes para curar o Meigallo ?

Recordo de ler un libro referente á medicina tradicional en Galicia, de V. Lis, nel fálase dos PASTEQUEIROS, xente que curaba o Meigallo.

Normalmente a Botica de Feijoo era un dos lugares máis visitados da cidade, separadamente dos medicamentos habituais naqueles tempos que adoitaban haber nas Boticas, na de Feijoo había tamén uns ingredientes “especiais”.

Os PASTEQUEIROS tanto curaban a persoas como a animais, para iso necesitaban duns ingredientes determinados, así que aquel veciño que ía a casa destes sanadores para quitar a “enfermidade” recibía un papel onde ían anotados os ingredientes necesarios.

O señor Feijoo, que era moi coñecido tamén polo seu gran talento musical, unía á súa personalidade un humor a toda proba, segundo dicían.

Nunha esquina da botica tiña unha caixa de madeira, de cor negra e cunha caveira na súa tapa, dentro da caixa gardaba os ingredientes necesarios para a cura do Meigallo : Papeis de Mirra, Incienso, Laminiñas de Prata e de Ouro, “Merda do Demo” ( un ingrediente denominado así debido ao cheiro sumamente desagradable que desprendía, era unha goma de resina coñecida científicamente por Stercus Diaboli), e tamén había na caixa Azoque.

No momento que o paisano viña coa nota na man para pedir os ingredientes, Feijoo á hora de servilo dicíalles que ningún destes ingredientes faríalles efecto si non levaban a “Dómena” ( un anaco de papel escrito en latín e que arrincaba o boticario dun libro calquera).

Era tal o convencimiento que tiñan na eficacia da “Dómena”, que todos os clientes facían caso aos consellos do señor Feijoo e comprábanlla tamén xunto cos demáis ingredientes.

EMILIA PARDO BAZÁN Y PERFECTO FEIJÓO. ELOGIO Y DEFENSA DEL FOLKLORE MUSICAL GALLEGO :

“Encerrado en mi botica, todo era cuestión de esperar a los parroquianos. De la llegada del uno al otro había intervalos de tiempo y este tiempo había que matarlo. ¿Cómo? Los barberos encontraron el modo de entretener sus esperas aprendiendo a tocar guitarra, yo que durante mis días de estudiante había frecuentado romerías, foliadas, y toda clase de fiestas atraído por el encanto de la música popular, pensé que podría pedir a la gaita el solaz que en la guitarra hallaban los barberos” (Feijóo 1919).

Para vencer las dificultades que no tardaron en surgir, D. Perfecto pidió lecciones al ilustre maestro Manuel de Villanueva, que vivía retirado en Poyo. Éste le enseñó el arte de la gaita y además los secretos de la fabricación de los instrumentos. El aprendiz de gaitero no tardó en perfeccionarse en la práctica de la zanfoña y de la gaita tumbal de rancio abolengo, la que mejor correspondía al repertorio tradicional que quería interpretar. Mientras tanto había reanudado sus correrías juveniles y, en las fiestas campesinas, al azar de sus encuentros con labriegos, arrieros, ciegos y cuantos aldeanos solicitaba con inagotable tenacidad, fue recogiendo durante años los viejos aires del folklore que acertaba a memorizar fielmente gracias a su excelente oído. Se le ocurrió entonces crear una coral destinada a dar vida nueva a una música y unos cantos cada vez más olvidados o deformados por los arreglos de los orfeones de moda. Así nació en 1883 el coro que no tardaría en llamarse “Aires d’a Terra”. Lo componían al principio unos amigos del fundador, todos miembros de la burguesía ciudadana excepto el tamborilero, que era un labriego7*.
*7 Al principio el coro constaba de ocho miembros: D. Perfecto, gaitero, Manuel Castro, tamborilero; los cantores: D. Román Romeu, D. Carlos Gastañaduy, D. Leoncio Feijóo, D. Víctor Mercadillo, D. Rafael Calleja y D. Víctor Said Armesto. 

Despóis foron ampliando o coro:

Coro
Máis información:

http://revistalatribuna.gal/index.php/TRIBUNA/article/viewFile/22/35

Artigo da REVISTA LA TRIBUNA, donde aparece o nome do Tambolireiro de Cerponzons :

Así nació en 1883 el coro que no tardaría en llamarse “Aires d’a Terra”. Lo componían al principio unos amigos del fundador, todos miembros de la burguesía ciudadana excepto el tamborilero, que era un labriego7.

Emilia Pardo Bazán trataba ya a la futura esposa de Feijóo en años muy juveniles y luego mantuvo siempre relaciones amistosas con el matrimonio. No dejaba nunca de hacer etapa en Pontevedra cuando venía de retorno de las Rías Bajas o bien andaba por tierras orensanas y, más tarde, cada año al ir a tomar las aguas a Mondariz. Un billete de mano de la escritora atestigua la familiaridad del trato con los Feijóo8. Doña Emilia participaba con fruición.

Aires da Terra

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aires_da_Terra.jpg

PARTE DO ARTIGO DO XORNAL LA VOZ DE GALICIA:

Cuenta el historiador Fortes Bouzán, en el Espejo del tiempo, que «no fue un camino de rosas la vida del coro y don Perfecto tuvo que luchar contra la hostilidad de una burguesía de patrones castellanos y contra el pudor de una clase media a la que escandalizaba aquel farmacéutico que se exhibía en cirolas y soplando no fol. También contra el menosprecio de otros musicólogos obsesionados más por el virtuosismo que por salvar el folclore rural tradicional y despertar el sentimiento galleguista».

Mercadillo, Torcuato Ulloa, Francisco Portela, Said Armesto, Sánchez Puga, Maximino Agra, Gastañaduy, Demetrio Durán, Isidoro Millán y Enrique Campoy fueron miembros de Aires da Terra, que actuó por toda Galicia, en el Teatro de la Zarzuela de Madrid y realizó una gira por América. Fue, al parecer, al regreso de esa gira, el 15 de diciembre de 1914, cuando se disolvió, dejando unas fuertes raíces que se extendieron por toda la comunidad.
Extraído do artigo de Elena Larriba :

https://www.lavozdegalicia.es/noticia/firmas/2014/12/09/coro-aires-da-terra-resucita-siglo-despues/0003_201412P9C12991.htm

Artigo de Alberto Vilanova sobre Perfecto Feijoo :

Como todos los innovadores, sufrió decepción y ataques injustos, más su obra quedó en pie, y se mantendrá dignamente erguida mientras en Galicia no se extinga el limpio y decoroso sentido de su personalidad eterna. A todos sus detractores contestó Feijóo con el fruto perdurable de su laboriosidad, y a todos confundió con la gallarda fecundidad de su trabajo.
Si queres leer todo o artigo :

http://www.albertovilanova.com/Publicaciones/articulo/129/PERFECTOFEIJOPONCET1958

Aires da Terra

Aires da Terra: 1904. O primeiro disco galego.

En 1904 un estudio móvil de la Compagnie Française du Gramophone se desplaza de París hasta la ciudad de A Coruña para impresionar al Coro Aires d’a Terra de Pontevedra (1883-1914) dirigido por el legendario gaitero Perfecto Feijóo. Un total de 18 melodías editadas originalmente en discos de gramófono que se constituyen como las más antiguas grabaciones existentes sobre la tradición musical gallega.

La reedición de los primeros discos gallegos la presentamos en un formato especial de máxima calidad con catorce páginas. Tiene como lengua principal el gallego e incluye libreto explicativo en inglés, francés y español.

En este enlace podes escoitar un dos temas que se grabaron no disco :

https://youtu.be/Vz6wlNF_9sM

Acuarela de Portela.
En este outro o artigo :

https://www.ouvirmos.com/web/catalogo/aires-da-terra-1904-2/

Artigo en Praza Pública:

“Me habla usted de un asunto y de unas proposiciones de que en realidad no debiera ocuparme, dado el estado de ánimo en que me ha dejado el incalificable comportamiento de alguna de las personas que nos han acompañado en la última excursión (…) en vista de los difíciles compañeros que hemos tenido, acabé por desistir de todo”. Quen escribe é don Perfecto Feijoo, o célebre boticario e gaiteiro pontevedrés considerado o “pai dos coros galegos”. Diríxese ao dramaturgo Nicolás de las Llanderas nunha carta datada no 15 de decembro de 1914 que vén certificar a disolución de Aires d’a Terra, o primeiro coro galego da historia, fundado por el mesmo.
Si queres máis información sobre este artigo :

http://praza.gal/cultura/8400/aires-da-terra-o-coro-de-don-perfecto-feijoo-resucita-cen-anos-despois/

Disco
Musicalmente el folleto dedica un pequeño apartado a Pepito Arriola (A.R. 1901: 4) y una página entera con fotografía a Feijóo y su agrupación, señalando que en su labor de recuperación del folclore y como cantores , ayudaban al boticario todos sus miembros a los que califica como intelectuales , con excepción del simpático tamborilero Manuel Castro, único aldeano auténtico del coro, y destacando entre todos ellos la presencia del cultísimo escritor Víctor Said Armesto

Dificultad ésta “la de convertir en aldeanos de veras a los cantores de «Aires da terra», personas de buen nivel social, gente fina y uno de ellos, D. Víctor Said Armesto distinguido escritor y orador brillantísimo de arrebatadoras palabras; asi pues los coristas además de músicos, han tenido que hacerse un poco actores”, como recogía con gran acierto LaCorrespondencia Gallega evocando una crónica madrileña de Aurelio Ribalta (Ribalta, 1901) a la que se unía la labor de recolección y recuperación de los cantos, por el carácter desconfiado y cerrado del aldeano gallego. A pesar de ello, el boticario de La Peregrina se manejaba sin serlo con auténticos modales de antropólogo y sabía ganarse la confianza de sus informantes……

http://www.academia.edu/35728504/V%C3%ADctor_Said_Armesto_e_o_seu_tempo_perspectivas_cr%C3%ADticas

Fundación Barrie

Fundación Barrie

Fundación Barrie

Artigo de Baylava corpo velido:

“Cuando a insistentes instancias mías consintieron los rapaces del Coro en vestirse (medio avergonzados) el traje clásico gallego, encargado y pagado por mí para cada…

http://gaiteirosgalegos.gal/index.php?option=com_discografias&task=artista&id=2&Itemid=2

Historia dos Gaiteiros Galegos ata comezos do século XX.

A gaita nos séculos XIV e XV desempeñou un papel importante na vida do país. O gaiteiro, como aparece na documentación existente, é xa un músico profesional, e nos documentos legais aparecerá sempre reflectida…..

https://e-trad-gaita.blogspot.com/2010/12/historia-dos-gaiteiros-galegos-ata.html

( Fotos anteriores do Museo de Pontevedra publicadas no libro O antigo Café Moderno de Pontevedra).

VIAXE AS AMÉRICAS:

Resumen dunha entrevista realizada a D. Jose L. Fraga no Diario de Pontevedra polo redactor SPRINTER, nese momento da entrevista era o único superviviente que quedaba do grupo Aires dá Terra.

Na entrevista finaliza o señor D. Jose L. Fraga cunhas anécdotas ocorridas na viaxe que fixo o grupo ás Américas, unha destas anécdotas tiña como protagonista ao tamborileiro de Cerponzons, comentaba o seguinte….

Pero aínda houbo outros graciosos detalles máis que o noso amigo recordaba coa risa consiguiente. Entre eles, relatounos o sucedido en ocasión de que nun daqueles días que en Bos Aires tomaban un tren subterráneo, todo marchara ben, ata chegado o momento en que, pechadas as portas e emprendido o bólido veloz carreira, Manoliño, o tamborileiro, tomoulle medo, que empezou a gritar frenético: ” Diganlle que pare, que pare, que este tren lévanos ou inferno “.

Archivo do Museo de Pontevedra
Mais información sobre Castelao http://serpenties.blogspot.com.es/search/label/CERPONZ%C3%93SN%20NA%20OBRA%20DE%20CASTELAO

Archivo do Museo de Pontevedra

RELACIÓN DE MANUEL CASTRO CO GAITEIRO DE CAMPAÑO :

O Gaiteiro Xoan Tilve Castro e a relación con Manuel Castro, o Tamborileiro.

Xa fai uns anos cando Ramon Pinheiro, director de aCentral Folque encargoulle un traballo de investigación e de texto ao músico Óscar Ibañez sobre a historia de Xoán Tilve, o Gaiteiro de Campañó. Este traballo realizouse e saliu publicado no 2015, consta de un libro que inclue un Cd con grabacions orixináis deste gaiteiro de Campaño, xunto con outras interpretadas por Óscar.
Dí no libro que Juan Tilve Castro ( O Gaiteiro de Campañó ), naceu no lugar dos Carballiños ( Campañó, Pontevedra, 22/06/1872). Seus pais eran Ignacio Tilve é Rosa Castro.

De momento non teño documentación sobre si o pai de Juan era orixinario de Cerponzons ou si serían o seu avó, bisavó etc., pero o que é seguro que os Tilve proceden da miña parroquia de Cerponzons.

Digo esto porque o apelido Tilve e de procedencia da nosa parroquia :
Segundo os estudos relacionados con este apelido dicese :

Apelido galego de orixe toponímico, de cando en cando escrito Tilbe e, con maior frecuencia, escrito Tilves, forma plural ou familiar de Tilve. Tilve é apelido pouco frecuente e disperso por España, co seu principal asento na provincia de Pontevedra, sendo notable a súa presenza na da Coruña, e menor na Comunidade de Madrid e nas provincias de Ourense, Lugo, Barcelona, Álava, As Palmas de Gran Canaria, Cádiz, etc. Pasou a Hispanoamérica, sobre todo á República Arxentina e a Uruguay. Tivo a súa orixe na aldea chamada Tilve, pertencente á parroquia de San Vicente de Cerponzóns, do Concello de Pontevedra (Pontevedra), cuxo nome tomaron como alcumo ou sobrenome os proxenitores das familias hoxe así apellidadas, segundo foi costume na Idade Media para indicar a orixe xeográfica dos individuos. Devandito alcumo ou sobrenome converteuse, polo uso e o costume, en apelido de familia. Este linaxe emparentóu cos Moreno, de Compostela, dando orixe ao linaxe Moreno-Tilve, do que descenden os Condes de Torrenovas e os Vizcondes de Espasantes. No Arquivo Xeral Militar de Segovia gárdanse os expedientes dos oficiais Felipe Tilve, Administración Militar, ano 1809, e José Tilve e Ruada, Infantería, ano 1827. Armas.- O Repertorio de Brasóns da Comunidade Hispánica, tomo letras S-Z, obra do Cronista Rei de Armas don Vicente de Cadeas e Vicent, recolle para Tilve: En campo de sinople, un aguia, de ouro.
No xornal La Correspondencia Gallega do día 13 de Agosto de 1914 dáse conta dun Certamen de Gaitas en Pontevedra. Nesa crónica faise referencia aos compoñentes do grupo de Campañó, Juan Tilve aparece acompañado polo seu irmán Rosendo e por Manuel Galáns Torres .

Daquela os xornais non eran unha fonte fiable no que se refire aos nomes dos premiados, e neste acto detectáronse bastantes erros.

Son diversos os escritos onde se lle nomea doutra forma o noso tamborileiro, seguramente era habitual que naquelas épocas adoitaban equivocarse á hora de escribir os propios nomes e apelidos.

Manuel Castro, Manuel Castro Quintans, Evaristo Castro, Manuel Galans Torres….todos estes nomes ao final relaciónano co noso tamboril.

No libro sobre Xoán Tilve**, Oscar Ibañez fai referencia sobre iso, e comenta que o máis seguro o nome sería de Manuel Castro, familiar de Xoán ( curmán ou tio).
Nesa época estaba tamén como tamborileiro no grupo Aires dá Terra, de Perfecto Feijoo.

Polo que levo lido , en un dos escritos de Jose Luis Calle, comenta que o tamborileiro de Aires da Terra era tamén o tamborileiro e irmán do gaiteiro Xan Tilve Castro, Xán de Campañó, e se chamaba Rosendo Tilve Castro.
Rosendo non era o que tocaba o tamboril, sinón que era o do Pombo, de ahí a confusión de nomear a Manuel cómo irmán de Xán, quizáis Manuel fose familiar directo da nai dos irmáns Tilve, de nome Rosa Castro.

(Temos outro artigo donde podemos ter outro exemplo donde non queda claro a procedencia de Manuel e o parentesco ) :

Aires da Terra – Manuel Castro 

No ano 1904 un laboratorio rodante da Compagnie Française du Gramophone percorre varios países europeos, facendo gravacións (chamadas impresións) dos grupos mu- sicais máis representativos da cultura popular. Máis ben era unha acción comercial da filial francesa do grupo Berliner, encamiñada a abrir mercado ao gramófono, o seu invento. Así os cartos invertidos en markenting por unha compañía estranxeira, deixaron como renda o primeiro rexistro sonoro que chegou ata nós da música popular galega.

Precisamente eliximos estas gravacións por ser as máis antigas gravacións sobre a tradición musical galega que existen, e ademais por ser a formación que marcou a liña que se ía a seguir durante todo o século XX, seguida por nu- merosas coros como por exemplo Toxos e Froles de Ferrol (1915) ou Cántigas da Terra da Coruña (1916).

Aires da Terra naceu a contrapelo dos gustos da socieda- de e ademais para os ilustrados era unha cova de reaccio- narios sen a debida formación académica. Formouse entre 1883 e 1899 e actuaron por primeira vez en 1900. Coa ex- cepción do tamborileiro, no que nos centraremos, son xente ben establecida na vila, xente da boa sociedade que traslada as formas artísticas do campo á cidade.

Precisamente segundo a editorial Ouvirmos32 nesta gravación coa que traballaremos participou con total seguridade Manuel Castro, o tamborileiro de Cerponzons, que como citamos era o único aldeán do grupo, quedándonos de novo patente o papel secundario da percusión nas formacións de música tradicional.

Segundo Jose Luis Calle, o tamborileiro de Aires da Terra era tamén o tamborileiro e irmán do gaiteiro Xan Tilve Castro, Xán de Campañó e se chamaba Rosendo Tilve Castro….( quen mellor que Castelao para confirmar, dado que estiveron xuntos no coro, que o seu no e era Manuel Castro, natural de Cerponzons).

O tamborileiro do grupo de Campañó foi tamén tamborileiro do inesquecido grupo “Aires da Terra” (…) era tan eistraordinario que levaba, cando ía tocando polas rúas, o tamboril pendurado dun dedo da man esquerda; man que ó mesmo tempo utilizaba para percutir, en xogo ca dereita, co seu correspondiente palitroque. E non perdía nin o paso nin o ritmo.

Máis información: http://csmvigo.com/files/revista_diapente_no1.pdf

Comisión de Festas do Divino Salvador de Lérez, no centro da imaxen Manuel Castro
**Información extraída sobre O Gaiteiro de Campañó, do libro realizado por Oscar Ibañez e Xavier Groba.

Grabacións históricas de X. Filgueira Valverde. Xoán Tilve ( Gaiteiro de Campañó)

Extracto do libro de José Luis Calle

Libro de J.L. Calle

LOS LIRIOS, FLEXO DE UNIÓN CO GAITEIRO DE CAMPAÑO E CON MANUEL CASTRO.

Sigo indagando sobre a historia do noso tamborileiro, fai pouco falando con un amigo meu comenteille a historia do tamborileiro, él contéstoume  que coñocía un veciño de Campaño que podía decirme algo sobre elo, resulta que coñozo a ese veciño, dende a miña xuventude, da época dos partidos de fútbol que xogabamós os de Cerponzons contra Campaño, falei con él e resulta que ten parentesco cos antepasados do Gaiteiro de Campaño.

Quedou de preguntar aos seus parentes, pero xa me adiantou algunha cousa interesante….

Fai uns cuantos anos xa, refierome os anos 60, hubo unha formación que os máis maiores recordaredes, o seu nome eran LOS LIRIOS DE CAMPAÑO.

Os LIRIOS eran unha formación de 6 músicos ( dúas gaitas, dous clarinetes/gaita, bombo e caixa), si ben un pouco máis tarde incorporaron un saxo máis.

Bueno, pois nesta formación había descendientes do Gaiteiro de Campaño, e decir parientes do tamborileiro de Cerponzons.

Tamén co tempo esta formación foi variando, chegaron a disolverse e despóis algúns dos compoñentes crearon outra formación denominándose OS NOVOS LIRIOS, a cal tiña unha doble función, unha a coñocida habitualmente que era para ir nas procesions, pasacalles etc., e outra era a de converterse en unha pequena orquestra que incluía baixo (o que tocaba a caixa), batería (o que tocaba o bombo), teclado e voz.

OS INSTRUMENTOS MUSICAIS NA TRADICIÓN GALEGA, O TAMBORIL http://www.consellodacultura.gal/asg/instrumentos/os-membranofonos/tambor-propiamente-dito/

NOVAS RELACIONADAS CON UN VECIÑO QUE PODE TER RELACIÓN CON MANUEL :

7 de Mayo 1916

EL NOROESTE

En la parroquia de Cerponzones falleció anteayer el labrador Manuel Tilve Castro, de 65 años, a consecuencia de una congestión, según informe del médico que le asistió; pero como de publico se dice que el finado había sido apaleado antes de morir, el juzgado instruye diligencias para esclarecer lo ocurrido.
Quizáis pola edade é a data, ésta noticia teña que ver con Manuel Castro, o noso tamborileiro, dous anos antes o Sr. Feijoo había disolto o grupo.

Nota sobre Manuel Tilve Castro.

Tamén atopamos un artigo de prensa, onde aparece o nome de Manuel Tilve Castro, o máis seguro que teña parentesco…

2/3/1917
ELECCIONES PROVINCIALES EN PONTEVEDRA.

LOS MUERTOS QUE VOTARON EN CERPONZONES

” Para que el pueblo se entere una vez más del milagro electoral de Cerponzones, diremos que en aquella acta aparecen votando a los regenadores republicanos no solo todos los enfermos, ausentes y moinantes, sinó los ciudadanos siguientes:

José Manuel Villaverde Tilve, fallecido el 9 de Abril de 1916

Manuel Tilve Castro, fallecido el 4 de mayo de 1916

Rosendo Nieto Veloso, fallecido el 12 de septiembre de 1916

Antonio García, fallecido el 22 de septiembre de 1916

José Casas Vieites, fallecido el 29 de noviembre de 1916…

2 comentarios en “O TAMBORILEIRO DE CERPONZÓNS.

  1. Mercedes S. Lameiro

    Un comentario muy interesante y una música muy bonita, no podía ser de otra manera, siendo de nuestra tierra; con muy buena audición. Gracias Juan José por éste relato tan interesante. Bicos.

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