A CAPELA DE SAN CAETANO, PARTE DA NOSA HISTORIA 

Aínda que a capela de San Caetano está situada en terreos da nosa parroquia veciña de Alba, nin que dicir ten que tamén forma parte da nosa historia.

Son máis de 300 anos desde a súa creación, onde moitos veciños da parroquia levan compartindo cos veciños de Alba a capela de San Caetano. Quen non foi a misa nalgún momento, quen non gozou das verbenas que se realizaban polo mes de agosto ? Eu aínda recordo ir pola Fontairiña, era cruzar o paso da vía do tren e xa estabas á beira da capela, había tan pouco tráfico que se bailaba na mesma estrada, comparto con todos vós este artigo:

DESCRIPCIÓN DA CAPELA  DE SAN CAETANO

Capilla de la parroquia pontevedresa de Alba, archidiócesis de Santiago de Compostela.

Construida en el siglo XVII en estilo barroco, es de una sola nave rectangular y una cabecera cuadrangular, ligeramente más ancha y francamente mas alta que la nave.

La fachada es de piñón triangular, moldurado en cuarto de bocel, listel y talón inferior de apoyo. En el ápice una cruz.

La puerta esta recercada pero aún sin orejeras, pero con un triángulo en la clave del dintel, continuando con la molduración del cercado, que es en dos cuartos de bocel entre listeles.

Sobre la puerta se sitúa un baquetón a modo de un pequeño tornalluvias y sobre él un frontón triangular rematado en espirales a ambos lados, que sostiene en su centro una hornacina rematada en bóveda de vieira, con los dos brazos levantados.


San Cayetano, santo tan poco habitual en Galicia, nació en Vicenza en 1480 y murió en el 1547 en Nápoles. Fué por lo tanto contemporáneo de Lutero, fue fundador de los Clérigos Regulares Teatinos. Implantó la bendición con el Santísimo Sacramento. Fundó con el Beato Juan Marinoni los “Montes de Piedad”, para ayuda de pobres y marginados.

El conjunto descrito de frontón y hornacina se apoya en una cornisa de listel y baquetón inferior con dos listeles.

Encima se sitúa un gran escudo de armas con yelmo y penacho.

A la derecha de la puerta, otra hornacina rematada en bóveda de vieira vuelve a contener la imagen del eclesiástico San Cayetano, con sus brazos levantados.

Dos pináculos situados en las esquinas rematan esta llamativa fachada occidental.

La cornisa de la nave es en listel, baquetón y pequeña nacela. Pilastras en las cuatro esquinas.

Hay una ventana de doble derrame a cada lado de la nave y otra a cada lado de la cabecera.

La cornisa de la cabecera es en cuarto de bocel, listel y talón inferior; a corta distancia una imposta recorre esta cabecera, en baquetoncillo y dos listeles.

Por el interior, la nave se cubre con una bóveda de cañón moderna.

La cabecera se cubre con una gran cúpula de sillería, sobre pechinas lisas. El arco triunfal, como los otros tres que sostienen la cúpula, son de medio punto, con un escasetonado corrido insinuado. El arco del testero está doblado.

Los capiteles son en doble listel, baquetón, listelillo, cuerpo liso y baquetón inferior. Las basas son en toro con pedestal. No hay retablo. Las imágenes son del XVIII muy repintadas.


Nota : Extraído de un artículo relacionado con las Rutas del Románico, realizado por Rafael Fontoira Surís.

Na conferencia que ofreceu o historiador Xosé Manuel Pereira Fernández, na nosa parroquia de Cerponzóns no mes de Decembro do 2019, facía referencia a Capela de San Caetano :

O 4 de abril de 1709, é o rector de Alba e cargo da Inquisición don Xerome Carrera e Andrade quen aparece ante notario. Faino para redactar testamento e outorgar poder como testamentarios ao seu irmán o licenciado don Antonio Carrera e Andrade, reitor da freguesía de San Martiño de Liñaio, e ao licenciado don Ventura de Arauxo, avogado da Real Audiencia do Reino de Galicia. No documento, don Xerome declara que a súa irmá dona Mariana Carrera de Andrade lle encargara a edificación dunha capela na honra de San Caetano “en la parte que le pareciese”. A capela, indica, a construíra “en el sitio que llaman la Puente Bean”. Como única herdeira, testamentaria e patroa de San Caetano deixa a súa sobriña dona María Xosefa Carrera e Andrade. Aos dous testamentarios antes citados indícalles que se el en vida non puidese rematar a capela de San Caetano a acabasen eles. Por un documento notarial redactado o 14 de maio do citado 1709 por don Antonio Carrera e don Ventura de Arauxo sabemos que don Xerome Carrera morrera, sen especificar a data, no antes citado mes de abril.

Quen pilotou a dirección de San Caetano non foron os dous testamentarios citados de forma repetida, senón a sobriña do párroco don Xerome, dona María Xosefa Carrera e Andrade, casada e axiña viúva de don André Osorio Galos. Outro Osorio Galos, don Xosé, foi párroco de Cerponzóns e o seu anexo de Berducido. Faleceu o 4 de decembro de 1711. 

O seu testamento consta de 84 folios. Debeu ser un home culto e de lectura, pois a relación de libros da súa propiedade ocupan máis dun folio. Se regresamos a dona María Xosefa, o 8 de agosto do mesmo ano de 1709, pouco máis de tres meses despois do pasamento do seu tío aparece ante notario redactando a escritura de Fundación da Capela de San Caetano. No documento afirma que a mesma fixérase en Ponte Beán porque ao ser “a la continua de mucho concurso de xente causa y causara mayor debozion”. Igualmente indica na súa comparecencia notarial que para o remate da capela unicamente faltaba a construción do coro e xa facía dous anos celebrábase misa nela. Tres anos despois, o 13 de xuño de 1712, dona María Xosefa concértase co canteiro de Gatomorto, Pablo Solla, para facer a capela maior de San Caetano.

NA CAPELA ENCONTRAMOS VARIAS IMÁXENS, ENTRE ELAS AS DE :

CURIOSIDADES

No ano 1975, unha veciña de Madrid, Dª Eustaquia Salvadores, estivo unha tempada en Pontevedra, ela tiña moita fe en San Caetano. Seguramente era veciña da Parroquia madrileña que ten a Igrexa entre a rúa de Embajadores e a rúa do Oso, onde teñen culto a San Cayetano e San Millán.

Pois ben, ao decatarse que había unha capela dedicada a San Caetano na parroquia de Alba e que necesitaba un bo arranxo, decidiu dar unha importante suma de diñeiro para o seu arranxo, desde aquel momento loce esta placa no interior da capela :

Fai un tempo que tiñamos unha dúbida relacionada co exterior da capela, en ambos laterais exteriores existen unhas pedras que teñen unha forma que non corresponden en orde coas outras que as rodean, non sabiamos que era o que había alí fai anos.


Pero ao estar no interior da capela, a solución tiñámola alí, ditas pedras colocáronse co paso do tempo para pechar unhas fiestras primitivas.

Polo que se pode observar, as fiestras deberon pechalas debido a que co paso do tempo a capela foi quedando máis abaixo que o recinto que a rodea e tamén en relación á estrada e a ponte.

Seguramente para evitar roubos, ou para que tivese mellor entrada de luz, pecharon esas fiestras e fixéronse unhas novas un pouco máis arriba daquelas.

Detrás de San Xurxo, estaba unha das fiestras.

Nesta fotografía se aprecía a distancia que hai desde o chan ata a fiestra, mentres que no exterior está prácticamente a ras de chan.


Si tendes a ocasión de visitar a capela quedaredes sorprendidos polo ben coidada que está, desde fai muitisimos anos unha familia que vive en fronte á capela é a encargada do seu coidado, preguntade por Antonio e moi amablemente móstravola.

Hoxe en día a celebración de misas son moi limitadas, a do patrón e as que lle piden os peregrinos que poden oficiar.

Podemos observar varios detalles de interese, tanto no interior como no exterior :

Con respecto a la labra heráldica que preside la fachada de la Capilla, tenemos amplia información gracias a D. Carlos Acuña Rubio (Presidente de la Asociación de Genealogía Heráldica y Nobiliaria de Galicia) :
A pesar de no haber investigado personalmente a fondo esta capilla, puedo dar la siguiente información sobre la labra heráldica que preside la fachada: 

1º) Esta piedra de armas, de la primera mitad del siglo XVIII, exhibe en su escudo los blasones de linajes que se repiten en: el próximo pazo-granja de Alba dentro del Camino de Santiago; en la arruinada casa de O Vao en el lugar de Cochón de San Pedro de Campañó; en el lateral de la fachada de la iglesia parroquial de San Vicente de Cerponzóns; y en el pazo-fortaleza de Gondar de Santo André de Xeve. 
2º) Descripción: escudo perimetrado y rodeado por motivos vegetales, acolado de una cruz flordelisada, con su campo blasonado de: 1º Abreu (cinco vuelos o alas de águila) y Araújo (torre de la que asoma el busto de una doncella); 2º Andrade (banda engolada de dragantes); 3º Figueroa (cinco hojas de higuera); 4º Galo (dos gallos y dos conchas de vieira); 5º Caldas (cinco cipreses); 6º Aldao (cinco flores de lis) y Romero (un peregrino con su bordón). 
3º) El escudo del pazo-granja de Alba, en el Camino de Santiago, también está acolado por una cruz flordelisada y repite las armas de los linajes Abreu, Andrade, Araújo, Figueroa, Caldas, Aldao y Romero. 
4º) Por su parte, el escudo del lateral de la iglesia parroquial de Cerponzóns, lleva cargado sobre el todo, en el abismo, la cruz flordelisada que suelen exhibir los familiares del Santo Oficio de la Inquisición. Además, de estar blasonado con las armas de los linajes Andrade y Galo en el segundo y tercer cuartel, junto a las de los Osorio en el primero, Aponte en el cuarto y Aldao y Castro en la bordura. 
5º) En la casa-pazo de O Vao, hoy arruinada y dentro del polígono industrial, tras la nave de BricoKing, se hallaba una labra heráldica hoy desparecida de la que tan sólo nos queda el recuerdo de un simple esbozo. Dicho escudo exhibía los blasones del linaje Abreu, junto con las de los Valladares y Ozores. 
6º) Abundando en los parentescos de la capilla de San Caetano de Alba, cabe decir que el linaje Aldao está presente desde la Edad Media en la fortaleza, hoy pazo, de Gondar del lugar de Maúnzo en Santo André de Xeve, junto a las armas de los Bermúdez de Castro y Aponte, cuyo blasón de los Aldao son las cinco flores de lis que también campean en dicha capilla de Alba y en la iglesia de Cerpozóns. 
7º) Para finalizar, redundar en la importancia histórica de la capilla de Alba por cuanto desde el punto de vista heráldico reúne en una sola piedra armera la representación de linajes tan poderosos como los descritos, con casas señoriales en las parroquias más próximas a Santa María de Alba.

San Caetano e o Patrón do Pan e do Traballo

Deixar unha resposta

introduce os teu datos ou preme nunha das iconas:

Logotipo de WordPress.com

Estás a comentar desde a túa conta de WordPress.com. Sair /  Cambiar )

Google photo

Estás a comentar desde a túa conta de Google. Sair /  Cambiar )

Twitter picture

Estás a comentar desde a túa conta de Twitter. Sair /  Cambiar )

Facebook photo

Estás a comentar desde a túa conta de Facebook. Sair /  Cambiar )

Conectando a %s